Lūdzu atjauniniet savu pārlūkprogrammu

Jūsu Tīmekļa pārlūks nespēj pilnvērtīgi attēlot šo lapu, jo šī lapa ir būvēta balstoties uz moderniem Tīmekļa standartiem. Lai apskatītu šo lapu, aicinām Jūs izvēlēties kādu no modernajiem Tīmekļa pārlūkiem, kas pieejami zemāk.

Bezmaksas pārlūkprogrammas - visas pārlūkprogrammas nodrošina vienādas pamatfunkcijas un ir viegli lietojamas. Izvēlieties, kuru pārlūkprogrammu vēlaties lejupielādēt:

Jauna ES regula par politiskās reklāmas pārredzamību un mērķtiecību

Jaunumi

2025. gada 10. oktobrī stājas spēkā jauna ES regula 2024/900 un Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2025/1410 par politiskās reklāmas pārredzamību un mērķtiecīgu izmantošanu. Regulas mērķis ir nodrošināt, lai Eiropas iedzīvotājiem būtu pilnīga informācija par to, vai redzamā reklāma ir politiska rakstura, kuri politiķi vai organizācijas stāv aiz šīs reklāmas un vai saņemtā reklāma ir mērķtiecīga. Lai gan jaunā regula nodrošinās lielāku pārredzamību šajos procesos plašākai sabiedrībai, no uzņēmumiem, kas iesaistīti politisko paziņojumu veidošanā, izplatīšanā un reklamēšanā, tiek prasītas noteiktas darbības, lai nodrošinātu atbilstību regulai.

Pamatojoties uz oficiālo ES informāciju un Intergraf sniegto faktu lapu, Poligrāfijas grupa Mūkusala sagatavojusi īsu kopsavilkumu, lai palīdzētu mūsu klientiem, kurus varētu skart jaunā regula. Lūdzu, ņemiet vērā, ka šis raksts ir tikai jaunās regulas pārskats, un, lai iepazītos ar pilnu tekstu un izvērtētu, kādi pienākumi jums vai jūsu uzņēmumam saskaņā ar to varētu rasties, iepazīstieties ar oficiālajiem dokumentiem: Regulu (ES) 2024/900; Komisijas Īstenošanas regulu (ES) 2025/1410.

Jaunā regula ir vērsta uz to, lai nodrošinātu politiskās reklāmas pārredzamību, kuru mērķis ir ietekmēt vēlēšanu, referenduma, balsošanas veida, likumdošanas vai regulatīvā procesa iznākumu ES, valsts, reģionālā vai vietējā līmenī. Tomēr regula neietekmē politiskās reklāmas saturu, kā arī neattiecas uz saturu, kas ir redakcionāli atbildīgs, un viedokļiem, kas pausti personiski. Tas neattiecas uz valsts iestāžu paziņojumiem par vēlēšanu vai referendumu norisi un kārtību, kā arī uz kandidātu prezentācijām noteiktos publiskajos plašsaziņas līdzekļos, ja tās tiek veiktas saskaņā ar likumu, bez maksas un nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi pret visiem kandidātiem.

Regulā ir noteikti trīs dalībnieku veidi, kas piedalās politiskās reklāmas sagatavošanā un izplatīšanā un uz kuriem attiecas noteikti pienākumi saskaņā ar tiesību aktiem. Tie ir:

Sponsori

Sponsori – fiziskas vai juridiskas personas, pēc kuru pieprasījuma vai viņu vārdā tiek sagatavota, izvietota, publicēta vai izplatīta politiskā reklāma. Pie sponsoriem var pieskaitīt, piemēram, politiskās partijas, apvienības vai grupas, kandidātus vēlētos amatos, vēlēšanu kampaņu vadītājus, ievēlētus politiķus, valdības locekļus, ministrijas, pilsoniskās sabiedrības organizācijas, domnīcas un komercsabiedrības.

Saskaņā ar regulu sponsoriem ir pienākums deklarēt politiskās reklāmas un sniegt informāciju, kas nepieciešama citiem pakalpojumu sniedzējiem, lai nodrošinātu atbilstību pārredzamības vai pienācīgas rūpības prasībām, kā arī sagatavot Marķējumus un Pārredzamības paziņojumus. Tiem arī jāiesniedz atjaunināta informācija, ja iepriekšējās deklarācijas dati kļūst nederīgi. 

Politiskās reklāmas pakalpojumu sniedzēji

Politiskās reklāmas pakalpojumu sniedzēji ir organizācijas, kas iesaistītas politiskās reklāmas sagatavošanā, izvietošanā, popularizēšanā, publicēšanā, piegādē vai izplatīšanā. Politiskās reklāmas pakalpojumu sniedzēji, cita starpā, var rīkoties sponsoru vārdā, uzsākot politiskās reklāmas pakalpojumus to vārdā. Šajā kategorijā ietilpst plašs profesionāļu un organizāciju klāsts, piemēram: dizaina, reklāmas, mārketinga aģentūras, fokusa grupu un citi pētījumu uzņēmumi, apraides uzņēmumi, laikraksti un periodiskie izdevumi, reklāmas stendi un citi fiziskie mediji, tiešsaistes platformas, tīmekļa vietnes (tostarp ziņu vietnes un politisko partiju vietnes), forumi un blogi, video koplietošanas vietnes, blogeri un satura veidotāji. Saskaņā ar regulu šai dalībnieku kategorijai ir vairākas saistības, un cita starpā tiem ir jāpieprasa sponsora deklarācija, jānodrošina līgumu atbilstība, jāpārsūta attiecīgā informācija izdevējiem un iestādēm un droši jāuzglabā informācija 7 gadus.

Svarīgi atzīmēt, ka šajā kategorijā nav iekļauti pakalpojumu sniedzēji, kas sniedz tikai palīgpakalpojumus saistībā ar politiskās reklāmas pakalpojumiem, t. i., pakalpojumus, kas tiek sniegti papildus politiskajai reklāmai un to papildina, bet tieši neietekmē tās saturu vai noformējumu un tieši nekontrolē tās sagatavošanu, izvietošanu, popularizēšanu, publicēšanu, piegādi vai izplatīšanu. Šādi pakalpojumi varētu ietvert transportu, finansēšanu un investīcijas, pirkšanu, pārdošanu, ēdināšanu, tirgvedību, datorpakalpojumus, uzkopšanu, uzturēšanu, pasta pakalpojumus, iespiešanas pakalpojumus, grafisko un skaņas dizainu vai fotodizainu.

Politiskās reklāmas izdevēji

Trešā dalībnieku kategorija – politiskās reklāmas izdevēji – parasti atrodas pakalpojumu sniedzēju ķēdes galā un pilda politiskās reklāmas publicēšanas, piegādes vai izplatīšanas funkcijas, to pārraidot, padarot to pieejamu sabiedrībai. Šajā kategorijā ietilpst plašs kanālu spektrs, ar kuru palīdzību politiskā reklāma var tikt nodota sabiedrībai, piemēram, tradicionālie “offline” mediji (piemēram, laikraksti, televīzija un radio), drukātie izdevumi (piemēram, plakāti, skrejlapas, reklāmas stendi), pieprasījuma audio un video, tiešsaistes platformas, tīmekļa vietnes, meklētājprogrammas, straumēšanas mediji, mobilās lietotnes, datorspēles un citas digitālās saskarnes, kā arī satura veidotāji. Politiskās reklāmas izdevējiem ir būtiska loma, nodrošinot, ka visas politiskās reklāmas ir marķētas un pievienotas tām ir pārredzamības piezīmes. Marķējumam jābūt skaidram, izceļamam un nepārprotamam, un tam jāatbilst visām Komisijas Īstenošanas regulā (ES) 2025/1410 noteiktajām īpašajām prasībām. Papildus marķēšanai politiskās reklāmas izdevējiem ir arī jāuzglabā visa attiecīgā informācija 7 gadus pēc reklāmas publicēšanas, jāpapildina vai jālabo tā bez nepamatotas kavēšanās, ja tā kļūst nepilnīga vai neprecīza, vai nekavējoties jāpārtrauc publicēšana, piegāde vai izplatīšana, ja labojumi nevar tikt veikti bez kavēšanās. Izņemot mikrouzņēmumus, mazos un vidējos uzņēmumus, politiskās reklāmas izdevējiem ir jāiesniedz ziņojumi kompetentajām iestādēm, kas atbild par politisko dalībnieku revīziju vai uzraudzību, un tajos jāiekļauj informācija par summām vai citu labumu vērtību, kas saņemti daļēji vai pilnībā apmaiņā pret sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī par mērķauditorijas izvēles un reklāmu piegādes metožu izmantošanu, apkopojot to pa kampaņām.

Sīkāku informāciju skatiet Regulas (ES) 2024/900 oficiālajā tekstā, kā arī Komisijas Īstenošanas regulā (ES) 2025/1410.

SIA “Poligrāfijas grupa Mūkusala” ir drukas pakalpojumu sniedzējs, kas neveic politiskās reklāmas saturisko izstrādi vai maketēšanu. Līdz ar tipogrāfija neuzņemas juridisku atbildību par reklāmas atbilstību regulas prasībām.

Tomēr, ievērojot labās prakses principus, mēs dalāmies ar mums pieejamo informāciju, kuras pamatā izmantots INTERGRAF FACTSHEET, kas balstīts uz Eiropas Komisijas informatīvo materiālu par Regulu (ES) 2024/900, kā arī Komisijas Īstenošanas regulu (ES) 2025/1410:

 

(Neoficiāls tulkojums informatīviem nolūkiem)

MARĶĒJUMI UN PĀRREDZAMĪBAS PAZIŅOJUMI POLITISKAJĀM REKLĀMĀM

Konkrētā informācija attiecas tikai uz drukātajiem medijiem. Citi noteikumi ir piemērojami televīzijai, radio vai tiešsaistes medijiem.

Politiskajā reklāmām jābūt marķētām ar šādu informāciju, kas norādīta skaidrā, pamanāmā un nepārprotamā veidā (skatīt Regulas 11. pantu):

  • paziņojums, ka tā ir politiska reklāma;
  • sponsora identitāte un – attiecīgā gadījumā – vienība, kam ir faktiskā kontrole pār sponsoru;
  • attiecīgā gadījumā – vēlēšanas, referendums, likumdošanas vai regulatīvais process, ar kuru ir saistīta politiskā reklāma;
  • attiecīgā gadījumā – paziņojums par to, ka attiecībā uz politisko reklāmu ir izmantotas mērķorientēšanas vai reklāmas piegādes metodes;
  • pārredzamības paziņojumu [skatīt tālāk sniegtās detaļas]

 

Pārredzamības paziņojumā, kas ietverts politiskajā reklāmā, jānorāda (skatīt Regulas 12. Pantu):

  • sponsora identitāte;
  • ja tā atšķiras no sponsora – atlīdzības sniedzēja identitāte;
  • periods, kurā politiskā reklāma ir paredzēta izplatīšanai;
  • saņemto labumu un atlīdzību kopsumma un vērtība par reklāmu un kampaņu;
  • informācija par to, vai līdzekļiem un labumiem ir publiska vai privāta izcelsme;
  • metodoloģija, kas izmantota summu un vērtību aprēķināšanai;
  • ja piemērojams – vēlēšanas, referendums vai likumdošanas process, ar kuru reklāma ir saistīta;
  • ja piemērojams – saites uz oficiālu informāciju par dalības iespējām vēlēšanās;
  • ja piemērojams – saites uz Eiropas tiešsaistes politisko reklāmu datubāzi;
  • ja piemērojams – mehānismi neatbilstošu reklāmu paziņošanai;
  • ja piemērojams – informācija par iepriekšējiem Regulas pārkāpumiem;
  • ja piemērojams – norāde, vai reklāmā izmantotas mērķēšanas vai reklāmas piegādes tehnikas;
  • ja piemērojams un tehniski iespējams – reklāmas sasniedzamība.

 
Gan marķējumam, gan paziņojumam drukātajos medijos jāatrodas vienā skaidri norobežotā drukātā laukā, kas ir pietiekami kontrastēts ar fonu. Tekstam jābūt salasāmam, ar piemērotu fonta lielumu, formu un kontrastu, kā arī atbilstošu burtu, rindu un rindkopu atstarpi.

Pārredzamības paziņojumu var sniegt drukātā formā kopā ar marķējumu vai arī, izmantojot tīmekļa saiti, QR kodu vai līdzvērtīgu risinājumu. Visos gadījumos tam jābūt viegli pieejamam, meklējamam un atjauninātam. QR kodiem jābūt pietiekami kontrastētiem pret fonu un tik lieliem, lai tos varētu ērti nolasīt ar parastiem QR kodu lasītājiem, piemēram, tiem, kas integrēti viedierīcēs.

POLITISKO REKLĀMU MARĶĒJUMU UN PĀRREDZAMĪBAS PAZIŅOJUMU VEIDNES

Tālāk sniegtie paraugi ir izmantojami marķējumu sagatavošanai. Tie kalpo kā norāde uz sagaidāmo izkārtojumu. Ir pieļaujamas arī citas redakcionālas versijas.


Vizuālo marķējumu veidne:

 

POLITISKĀ REKLĀMA

(izmantojot mērķorientēšanu un/vai reklāmas piegādi, kuras pamatā ir PERSONAS DATI)

  • Sponsors ir [vai nu a) juridiskās personas UZŅĒMUMA NOSAUKUMS, vai b) fiziskās personas VĀRDS UN UZVĀRDS].
  • (Sponsoru kontrolē [vai nu a) juridiskās personas uzņēmuma nosaukums, vai b) fiziskās personas vārds un uzvārds]).
  • (Reklāma ir saistīta ar [vēlēšanu nosaukums un datums] vai [likumdošanas vai regulatīvās iniciatīvas nosaukums]).

Plašāka informācija [saite uz tīmekļa lapu]

 

Pārredzamības paziņojumu veidne (drukātā formā):

 

PĀRREDZAMĪBAS PAZIŅOJUMS

  1. Sponsors: [vai nu a) juridiskās personas vai politiskās kampaņas organizācijas bez juridiskas personas statusa uzņēmuma NOSAUKUMS un, ja atšķiras, juridiskais NOSAUKUMS, e-pasta adrese, pasta adrese un, ja atšķiras, iedibināšanas vieta un attiecīgā gadījumā attiecīgais reģistrācijas numurs, vai b) fiziskās personas VĀRDS un UZVĀRDS, e-pasta adrese un pasta adrese, ja ir publiskota.].
  2. Vienība, kam ir faktiskā kontrole pār sponsoru: [vai nu a) juridiskās personas uzņēmuma NOSAUKUMS un, ja atšķiras, juridiskais NOSAUKUMS, e-pasta adrese, pasta adrese un, ja atšķiras, iedibināšanas vieta, vai b) fiziskās personas VĀRDS un UZVĀRDS, e-pasta adrese un pasta adrese, ja ir publiskota.].
  3. Vienība, kas maksā par politisko reklāmu: [vai nu a) juridiskās personas uzņēmuma NOSAUKUMS un, ja atšķiras, juridiskais NOSAUKUMS, e-pasta adrese, pasta adrese un, ja atšķiras, iedibināšanas vieta, vai b) fiziskās personas VĀRDS un UZVĀRDS, e-pasta adrese un pasta adrese, ja ir publiskota.].
  4. Periods, kurā paredzēts publicēt, piegādāt vai izplatīt politisko reklāmu: [No sākuma datuma līdz beigu datumam.].
  5. To citu pabalstu kopsummas un kopējā vērtība, ko politiskās reklāmas pakalpojumu sniedzēji saņēmuši par politisko reklāmu: [Kopējais skaitlis un valūta.].
  6. To citu pabalstu kopsummas un kopējā vērtība, ko politiskās reklāmas pakalpojumu sniedzēji saņēmuši par politiskās reklāmas kampaņu: [Kopējais skaitlis un valūta.].
  7. Informācija par politiskās reklāmas pakalpojumu sniedzēju saņemto summu un citu pabalstu izcelsmi: [Publiski un/vai privāti un ES un/vai ārpus ES.]
  8. Metodika, kas izmantota, lai aprēķinātu to citu pabalstu kopsummas un kopējo vērtību, ko politiskās reklāmas pakalpojumu sniedzēji saņēmuši par politisko reklāmu un attiecīgā gadījumā politiskās reklāmas kampaņu: [Kā tika noteiktas un apkopotas katra attiecīgā pakalpojumu sniedzēja saņemtās summas un pabalsti natūrā.]
  9. Politiskā reklāma ir saistīta ar: [vēlēšanu nosaukums, līmenis un datums] vai [iniciatīvas nosaukums un likumdošanas vai regulatīvā procesa līmenis.]
  10. [Saite(-es) uz tīmekļa lapu ar oficiālu informāciju par kārtību dalībai vēlēšanās vai referendumā saistībā ar politisko reklāmu.]
  11. [Saites uz Eiropas tiešsaistes politisko reklāmu repozitoriju.]
  12. Kā paziņot par, iespējams, neatbilstīgām politiskajām reklāmām: [Informācija par iespējami neatbilstīgu politisko reklāmu paziņošanas mehānismu, kas noteikts Regulas (ES) 2024/900 15. panta 1. punktā.]
  13. [Politiskās reklāmas vai tās agrākās versijas iepriekšēja publicēšana ir apturēta vai pārtraukta Regulas (ES) 2024/900 pārkāpuma dēļ.]
  14. MĒRĶORIENTĒŠANAS un/vai REKLĀMAS PIEGĀDES METOŽU IZMANTOŠANA, kuras pamatā ir personas datu apstrāde

  15. [Politiskajai reklāmai ir piemērotas mērķorientēšanas metodes un/vai reklāmas piegādes metodes, kuru pamatā ir personas datu izmantošana.]
  16. Informācija par izmantotajām mērķorientēšanas un/vai reklāmas piegādes metodēm:
    • Izmantotās analītiskās metodes: [īss apraksts]
    • Konkrēta(-as) saņēmēju grupa(-as), tostarp parametri, ko izmanto, lai noteiktu saņēmējus, kuriem politiskā reklāma tiek izplatīta: [saraksts]
    • Mērķorientēšanas metodēs vai reklāmas piegādes metodēs izmantoto personas datu kategorijas; [saraksts]
    • Mērķorientēšanas mērķi, mehānismi un loģika, tostarp iekļaušanas un izslēgšanas parametri, un šo parametru izvēles iemesli:[īss apraksts]
    • Informācija par mākslīgā intelekta sistēmu izmantošanu politiskās reklāmas mērķorientēšanā vai reklāmas piegādē: [īss apraksts]
    • Politiskās reklāmas izplatīšanas periods: [sākuma datums un beigu datums]
    • Politiskās reklāmas skatīšanas skaits: [kopējais skaits]
    • Ar politisko reklāmu saistīto mijiedarbību skaits klikšķu, “patīk” un komentāru izteiksmē: [kopējais skaits]
    • Iekšējā politika, kurā aprakstīts, kā tiek izmantotas mērķorientēšanas un reklāmas piegādes metodes: [saite vai URL]
    • Cita būtiska informācija: [īss apraksts]
  17. Efektīvi līdzekļi, kas atbalsta personas datu aizsardzības tiesību izmantošanā saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/679, tostarp tiesības grozīt personas datus un atsaukt piekrišanu personas datu apstrādei politiskās reklāmas nolūkā:
    • Pārziņa identitāte un kontaktinformācija: [vai nu a) juridiskās personas uzņēmuma NOSAUKUMS un, ja atšķiras, juridiskais NOSAUKUMS, e-pasta adrese, pasta adrese un, ja atšķiras, iedibināšanas vieta, vai b) fiziskās personas VĀRDS un UZVĀRDS, e-pasta adrese un, ja ir publiskota, pasta adrese.]
    • Atsauce uz tiesībām atcelt piekrišanu personas datu apstrādei politiskās reklāmas nolūkā: [tīmekļa lapas saite uz pārziņa saskarni, kas nodrošina vienkāršu un lietotājdraudzīgu iespēju atcelt piekrišanu politiskajai reklāmai]
    • Saite uz saskarni, kas ļauj izmantot tiesības saskaņā ar Regulu (ES) 2016/679: [saite uz tīmekļa lapu]
    • Saite uz informāciju, kas sniegta saskaņā ar Regulu (ES) 2016/679: [saite uz tīmekļa lapu].

 

Ja pārredzamības paziņojums nav iekļauts pašā reklāmas marķējumā, tas jānodrošina tiešsaistē, ievērojot šādas prasības:

 

  • jābūt pieejamam mašīnlasāmā formātā (piemēram, JSON vai XML);
  • jāatbilst pieejamības prasībām, kas noteiktas Direktīvas (ES) 2019/882 I pielikumā;
  • jāizmanto sans-serif fonts vismaz 12 punktu izmērā;
  • rindstarpai jābūt vismaz pusotrai, bet attālumam starp rindkopām – vismaz 1,5 reizes lielākam nekā rindstarpai;
  • kontrasta attiecībai starp tekstu un fonu jābūt vismaz 4,5:1 (ja tehniski iespējams);
  • jānodrošina elastīgs izkārtojums, kas automātiski pielāgojas ekrāna izmēram un ierīces interfeisam;
  • jānodrošina iespēja palielināt saturu līdz 200 % bez horizontālas ritināšanas nepieciešamības;
  • drīkst izmantot animācijas vai efektus, lai uzlabotu pārredzamības paziņojuma lietojamību.